Internetowe programy partnerskie – opodatkowanie przychodów

Współcześnie coraz częściej młodzi ludzie poszukują nowoczesnych sposobów zarabiania. Jednym z takich sposobów jest praca przez Internet, która ma wiele plusów. Jak wynika ze statystyk – w takiej pracy można naprawdę dobrze zarabiać. Niewątpliwym plusem jest także brak konieczności wychodzenia z domu, co cenią sobie zwłaszcza młode matki. Na czym polegają tak reklamowane w ostatnich czasach programy partnerskie?

Internetowe programy partnerskie

Jak zarabiać w Internecie za pomocą programu partnerskiego?

Osoba, która chce zacząć pracę w ramach programu partnerskiego, powinna spełniać kilka bardzo prostych warunków. Przede wszystkim konieczny jest stały dostęp do sieci internetowej, indywidualne konto bankowe, a także minimalna znajomość obszaru marketingu lub chęć poznania go. Na czym jednak polegają takie programy partnerskie? Jest to nic innego jak promowanie w sieci produktów, usług, firm. Wystarczy zamieszczenie linka partnerskiego, informacji o produkcie, napisania tekstu o jego właściwościach z odpowiednim CTA kierującym do koszyka. Reklama ta może odbywać się za pomocą strony www, bloga lub po prostu na portalach społecznościowych. Istnieją także programy partnerskie opierające się na mailingu. Bardzo prosta praca, szybki zarobek, ale co z rozliczeniem? Okazuje się, że rozliczenie z tytułu tego typu dochodów sprawia już niektórym problemy.

Rozliczenie zależne od charakteru pracy

Jeżeli osoba pracująca w ramach programu partnerskiego umieszcza reklamę produktów na stronie internetowej, która nie jest jej własnością np. na serwisie społecznościowym, to wynagrodzenia z tego tytułu nie możemy zaliczyć jako wynajmu powierzchni reklamowej. Zazwyczaj reklama tego typu nie ma charakteru ciągłego i zorganizowanego, co oznacza, że nie można jej zakwalifikować jako pozarolniczej działalności gospodarczej. Ponadto umieszczenie reklamy nie oznacza, że jest ona stworzona i umieszczona przez tę konkretną osobę – tego typu działalności nie można więc przypisać jej cech umowy zlecenia, czy dzieło. W związku z tym większa część wynagrodzeń z tytułu programów partnerskich zaliczana będzie jako przychód z innych źródeł – o tym mówi, chociażby ustawa o PIT art. 10. W przypadku takich wynagrodzeń nie ma obowiązku wpłacania zaliczek PIT. Wynagrodzenie powinno być opodatkowane na podstawie skali podatkowej razem z innymi dochodami danej osoby.

Można mieć wątpliwość w kwestii rozliczenia, w momencie, kiedy reklama w ramach programu partnerskiego zamieszczona jest na stronie www należącej do nas samych. W tej kwestii trwały rozmowy pomiędzy organami podatkowymi a sądami administracyjnymi. Według organów podatkowych taka działalność mogłaby zostać zakwalifikowana jako najem powierzchni. Co, jeżeli jednak osoba „wynajmująca powierzchnię” nie prowadzi działalności gospodarczej? Sądy administracyjne widziały w tej sytuacji podobieństwo do umowy najmu lub dzierżawy jednak dotyczy to przestrzeni wirtualnej, a w takiej sytuacji klasyfikujemy dochody z tego tytułu jako „inne”.

Kwestie opodatkowania przychodów z programów partnerskich nie są tematem prostym. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto poradzić się specjalisty na temat podatków, zanim rozpoczniemy pracę w ramach programu partnerskiego.